Statistikk og sannsynlighet
Vi har hatt utforskning å finne god litteratur på statistikk. QED er litt for avansert, aktuelle sider i QED er 472-502. I tillegg så har vi brukt Tall og Tanke 2 (side 366-410). I tillegg har Morten lagt ut en del på sin nettside. Det er også en del å finne på ndla.no
- Hvilke faser finner vi i en statistisk undersøkelse?
-
Hvilke forskjell er det på matematikk og statistikk?
-
Hva er et godt statistisk spørsmål?
-
Hvilke utfordringer er det knyttet til begrepene populasjon og utvalg
-
Det er lett å knytte for stor eller for lite tillit et utvalg?
-
Hor mye hvilke strategi kan man bruke for å få et representativt utvalg.
-
Hva er sannsynligheten for å få 16 gutter når man trekker 20 tilfeldige personer?
-
Hva er sannsynligheten for å trekke 80% gutter i et utvalg på 50.
$$\frac{\binom{n_1}{k} \binom{N-n_1}{n-k}}{\binom{N}{n}}$$
-
Hvorfor er det enklere for elever å lære begrepene median og type tall en gjennomsnitt?
-
Tall og tanke beskriver to tankemodeller for gjennomsnitt "fordelelikt" og "balansepunktet". Hvordan kan man jobbe med de to forståelsene.
-
Tall og tanke beskriver tre stadier i forståelsen av gjennomsnitt s391. hva legges i disse. Kan denne indelingen knyttes til andre temaer i matematikkfaget?
-
Dagligdags
-
Multistrukturelle
-
Relasjonelle
-
Litteraturen referer til ulike diagrammer og ulike sentralmål og spredningsmål begreper som er jobbet med i tidligere kurs.
Tall og tanke har tre nivåer på hvordan forstå og bruke diagrammer. Hva ligger i de tre nivåene? S 396
- Lese diagrammer
-
Tolke diagrammer
-
Tolke utover diagrammer
Bruk søylediagram til å beskrive disse tre nivåene -
Hva menes med naturlig variasjon og målrelatert variasjon
Normalfordeling-
Hva mener vi med normalfordeling?
-
Hva er standardavvik?
-
Hva er standardnormalfordelingen?
-
Hvor mange % av en populasjon ligger innenfor 1 standardavvik, og innenfor 2 standardavvik?
-
Hvordan kan vi bruke standardnormalfordelingen til å finne ut om andre normalfordelinger?